MOLDOVA AZI

Trei partide extraparlamentare au decis să fuzioneze

Trei partide extraparlamentare au decis să-și unifice forțele. Este vorba despre Partidul Moldova Unită, Partidul Popular Republican și mișcarea social-politică Forța Nouă, liderii cărora au anunțat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă că au decis să fuzioneze.

Liderul Partidului Moldova Unită (PMU), ex-deputatul PCRM, Vladimir Țurcan, a declarat că decizia celor trei partide de a fuziona se datorează ideilor și experiențelor comune, dar și cunoașterii necesităților cetățenilor Republicii Moldova.

Liderul Partidului Popular Republican, Nicolae Andronic, liderul Mișcării Forța Nouă, Valeriu Pleșca și președintele PMU au menționat că fuzionarea se produce în contextul alegerilor locale, considerând drept importantă unirea forțelor pentru a obține un rezultat mai bun în acest sens.

Nici unul din cei trei lideri nu a exclus faptul că ar putea candida pentru fotoliul de primar al capitalei.

Acestea nu sunt primele fuzionări ale forțelor politice din țară. Anterior câțiva lideri ai organizațiilor teritoriale ale PMU au declarat despre decizia de a adera la Partidul Democrat. Totodată, vicepreședintele PMU, Ana Tcaci a decis să adere la un alt partid puțin cunoscut și să formeze o nouă forță politică. Un alt partid extraparlamentar care a decis să fuzioneze este Alianța Moldova Noastră. Partidul condus de Serafim Urechean s-a unit cu PLDM, condus de Vlad Filat.


23 martie 2011

TIMPUL

Atenție, vin românii!

Publicația "Nezavisimaia Gazeta" de la Moscova anunță cu îngrijorare maximă că vor fi privatizate, în beneficiul românilor, mai multe întreprinderi din Republica Moldova. Așa-zisa știre din presa rusă apasă pe butoane sensibile, fiecare dintre ele cu ținte cât se poate de clare. Fiecare idee din acest articol constituie un semnal de alarmă și este destinată să stârnească îngrijorare...

Înainte de toate, se afirmă că vor fi privatizate întreprinderi strategice și că va fi acordată o preferință clară investitorilor români. Inițial, am zâmbit: care investitori români? Cine din România ar putea face, în acest moment când criza financiară mai durează, o investiție majoră în Republica Moldova? Dincolo de acest fapt trist, presupunând că s-ar găsi totuși cineva cu potență financiară, mă întreb: ar avea oare ipoteticul om de afaceri român curajul să își asume o investiție peste Prut?.. Și-apoi, nu în cele din urmă, de ce nu s-a arătat "Nezavisimaia Gazeta" îngrijorată de achizițiile rusești din Republica Moldova?

Răspunsul este de la sine înțeles: investițiile de la Moscova sunt bune, cele de la București sunt, probabil, fasciste. Punctul al doilea al articolului este constituit de proiectata ședință comună a echipelor guvernamentale de la București și Chișinău. Reprezentantul moldovenilor din Transnistria, Valeri Tulgara, este înspăimântat de perspectiva unei asemenea ședințe: pentru el aceasta e un semnal cât se poate de clar că se pregătește unirea Republicii Moldova cu România. Ar fi trebuit să știe că România și Ungaria organizează de ani buni de zile ședințe de guvern comune, dar nimeni nu se teme că s-ar putea ajunge la o unire. Ședințele de guvern comune reprezintă o practică curentă în lumea occidentală - se pot detensiona situații mai încâlcite, se pot stabili proiecte comune. În niciun caz, nu se discută despre unire... Evident, ziariștii de la "Nezavisimaia Gazeta" cunosc foarte bine aceste lucruri, dar le place prea mult melodia anexionismului românesc pentru a o putea abandona.

În materialul din "Nezavisimaia Gazeta" se strecoară și opinia unui expert de la Chișinău, Igor Boțan, care a încercat - dar în zadar, se pare - să calmeze spiritele inflamate de "pericolul românesc iminent". Pentru aceasta, analistul a fost penalizat scurt: a primit doar două rânduri în articol, pe care aproape că le poți trece cu vederea, sărind la bomba-bombelor - expertul rus Mihail Deleaghin avertizează că investitorii români care vor veni la Chișinău au de gând să cumpere respectivele întreprinderi pentru a le... închide, în ideea distrugerii concurenței. Ținta românilor? Industria vinicolă din Republica Moldova, care se află pe primul loc între prioritățile românilor la capitolul "ce mai distrugem săptămâna aceasta". După ce aruncă bomba distrugerii industriei vinicole din Republica Moldova, expertul rus revine și el la ședința guvernamentală comună. Deleaghin nu are niciun dubiu: această ședință înseamnă intrarea Chișinăului sub controlul Bucureștiului, iar deciziile privind Republica Moldova se vor lua din acel moment în România. Scenariul descris de "Nezavisimaia Gazeta" este complet: dezastru economic plănuit în România, urmat de anexare prin ședința guvernamentală comună. Republica Moldova este destinată dispariției, ne avertizează "Nezavisimaia Gazeta", fără să menționeze, desigur, capitalul și trupele ruse din Transnistria. Acelea se găsesc pe bună dreptate acolo, pentru că - nu-i așa? - Rusia se învecinează cu cine vrea...

Un articol de George Damian


23 martie 2011

JURNALUL DE CHIȘINĂU

Vom putea fi "români" în actul de naștere

Cetățenii moldoveni vor putea în curând să-și treacă în actul de naștere apartenența etnică. Acest lucru se va face în baza unei declarații pe proprie răspundere, a decis astăzi Guvernul.

Inițiativa vine după mai multe cazuri pierdute de Republica Moldova la CEDO din cauza refuzului autorităților de a înscrie în actele de identitatea etnia de "român".

Potrivit proiectului de lege votat de miniștri, mențiunea privind naționalitatea va fi exclusă din toate actele de stare civilă, iar în actul de naștere va fi înlocuită cu apartenența etnică care va fi înscisă la cererea persoanei vizate, care a împlinit 16 ani sau a părinților.

Pentru a intra în vigoare, modificarea trebuie votată de Parlament.


23 martie 2011

RADIO BUCUREȘTI

"Eurointerviu": Igor Corman, președintele Comisiei de politică externă și integrare europeană din Parlamentul Republicii Moldova

Realizator: Dan Preda
dan-preda.blogspot.com


R: O constantă a politicii externe românești a fost și rămâne intensificarea eforturilor pentru admiterea Republicii Moldova în Uniunea Europeană, iar coaliția aflată la putere aici are planuri ambițioase, pe care speră să le concretizeze în scurtă vreme. Mă aflu la Chișinău, iar invitatul meu de astăzi este domnul Igor Corman, președintele Comisiei de politică externă și integrare europeană din Parlamentul Republicii Moldova, vicepreședinte al Partidului Democrat. Cineva spunea recent că Republica Moldova este pe cale să se transforme dintr-o țară eșuată într-o poveste de succes. Cât adevăr și câtă poveste este aici?

igorIgor Corman: Este o întrebare foarte bună, așa cum ați formulat-o, fiindcă se vorbește într-adevăr și la Bruxelles și în alte capitale europene despre o eventuală poveste de succes, dar este o deosebire între a avea șansa de a deveni o poveste de succes și într-adevăr a deveni o poveste de succes. Or, pentru asta Moldova sigur că are nevoie în primul rând de stabilitate politică pentru patru ani, timp în care am putea să implementăm agenda noastră europeană, una într-adevăr foarte ambițioasă. Eu știu că Uniunea Europeană are și ea nevoie de o astfel de poveste de succes. Dacă aruncați o privire ce se întâmplă în Balcanii de Vest, în alte țări din regiune sigur că un astfel de caz reușit în Republica Moldova ar fi și un exemplu demn de urmat poate pentru alte țări. Dar depinde foarte mult, încă o dată repet, de evoluțiile de aici, din Moldova. Ori dacă vom merge pe calea cea bună atunci sunt sigur că vom profita și de un sprijin substanțial din partea partenerilor noștri europeni.

R: S-a vorbit că există mari așteptări la nivelul populației din partea guvernului pro-european de aici, de la Chișinău. Republica Moldova rămâne totuși, așa cum știm, țara cea mai săracă din Europa. Dar dumneavoastră vorbeați de un proiect ambițios pentru următorii doi ani. În ce va consta el? Care sunt marile priorități ale acestei perioade?

Igor Corman: Dacă vorbim deci de agenda europeană, atunci într-adevăr este una ambițioasă. Noi continuăm negocierile asupra Acordului de asociere cu Uniunea Europeană și, iată, la Consiliul de cooperare Republica Moldova-Uniunea Europeană, care va avea loc la 5, mai așteptăm și o invitație ca să începem negocierile asupra unui acord de comerț liber care trebuie să devină o parte componentă a acestui acord de asociere. În paralel deja...

R: Un element foarte important pentru Republica Moldova.

Igor Corman: Foarte important, fiindcă pe lângă asocierea politică sigur vorbim și de integrarea economică în spațiul european. Dar un alt element foarte important, un aspect foarte sensibil pentru mulți cetățeni moldoveni este liberalizarea regimului de vize./ilapadat Și iată, în ianuarie, noi am primit acest plan de acțiuni, avem și un program național, săptămâna viitoare vom adopta și o hotărâre în Parlament, deci în acești doi ani urmează să implementăm acest plan de acțiuni și aici într-adevăr avem foarte mult de muncit. Încă așteptările cetățenilor sunt mari și trebuie să promovăm și reformele necesare. Este vorba și de un șir de reformări, dacă doriți, ale diferitelor ministere - Ministerul de Interne, a Serviciului de Grăniceri, este vorba și despre managementul hotarelor, este vorba și de securizarea documentelor, lupta cu corupția, combaterea traficului de ființe umane și multe alte lucruri importante, dar mai întâi trebuie să creăm și cadrul legislativ necesar în Parlament. Aici, noi parlamentarii avem o agendă foarte densă, deci avem foarte mult de muncit, și în paralel trebuie să nu uităm că este nevoie și de o decizie politică în capitalele europene, la Bruxelles, și în paralel trebuie să desfășurăm și o ofensivă diplomatică, dacă doriți, să schimbăm și imaginea Moldovei, deoarece chiar dacă reușim în termenul stabilit să realizăm acest plan ambițios, dar va fi până la urmă nevoie și de o decizie politică a UE.

R: Impresionantă listă de preocupări, aș spune, însă constat că proiectul integrării europene rămâne fără doar și poate numitorul comun al alianței care se află acum la guvernare la Chișinău. Constat că persistă însă unele dezacorduri între cele trei partide. Cât de riscante sunt - să spunem - aceste neînțelegeri pentru stabilitatea coaliției și care ar fi, să zicem, problemele care încă tulbură apele în coaliție?

Igor Corman: Vedeți, într-adevăr, esența acestei alianțe de guvernare care se numește pentru Integrare Eropeană este anume integrarea europeană. Această alianță a fost constituită după alegerile din 2009, dar din cauza acestor prevederi în Constituție pe care le avem privind alegerea șefului statului cu 61 de voturi și cum ar fi situația deci și după alegerile din iulie 2009, dar și după alegerile anticipate din noiembrie 2010, alianța nu dispune de numărul necesar de voturi ca să aleagă președintele și, în aceste condiții de instabilitate politică, sigur că este mai greu /.../ o alianță de guvernare consolidată. Mai avem și alegerile locale, care, iată, bat la ușă - în luna iunie vor avea loc. Iarăși partidele politice - este un factor obiectiv - încearcă să se profileze...

R: Alianța pregătește un proiect împreună, există așteptări comune sau vă veți încerca norocul separat?

Igor Corman: Nu, toate partidele politice vor merge separat la alegerile locale, este deja clar. Și în aceste circumstanțe, știți, uneori, din exterior se creează impresia că această alianță s-ar putea să nu fie de durată, dar eu, personal, sunt optimist. Eu cred că sunt niște chestiuni de moment, obiective. Cred că, până la urmă, această alianță are toate șansele ca să soluționeze problemele existente, inclusiv și alegerea președintelui și /.../

R: Revenind la această chestiune, când și cum s-ar putea soluționa această problemă spinoasă, a alegerii președintelui Republicii?

Igor Corman: Aici există mai multe scenarii posibile, scenarii politice am în vedere. Este important ca în cadrul Alianței, prin consens, până la urmă, să rămână un singur scenariu politic, dar doi la mână, este foarte important ca acest scenariu politic să fie în cadrul legal, deci să fie respectată legalitatea. Și îmi vine greu acum să spun dacă în viitorul cel mai apropiat vom ajunge la un astfel de scenariu, fiindcă spre deosebire de situația din 2009, când aveam presiunea timpului, deci cu cele două luni în cadrul cărora trebuia să fie ales președintele după alegeri, de data aceasta, datorită faptului că avem vacanță, vacanța în funcție deja a președintelui, avem și decizia Curții Constituționale, deci când nu mai există această presiune de timp, acest termen de două luni. Prin urmare, undeva până în toamnă mai există încă timp pentru identificarea acestei soluții. Deci la momentul respectiv nu știu dacă până la alegerile locale sau imediat după deja va trebui să avem o poziție consolidată. Dar încă o dată, repet, eu cred că există șanse ca să găsim soluția și s-avem un mandat de patru ani pentru acest parlament, pentru această alianță de guvernare, ce și-ar permite promovarea reformelor pe care le avem în programul de guvernare și, respectiv, implementarea acestei agende europene.

R: Am să schimb puțin perspectiva. România s-a dorit avocatul Republicii Moldova în procesul de integrare europeană. Nu știu cât de bine au și reușit autoritățile de la București să comunice acest lucru, însă bănuiesc că nu există niciun fel de dubii în ce privește deschiderea și determinarea României de a da acest ajutor Moldovei. Cât de eficientă însă vi se pare susținerea României și cum evoluează relațiile bilaterale acum?

Igor Corman: În primul rând, vreau să vă spun că este firesc ca România să fie interesată într-o mișcare, așa, rapidă a Republicii Moldova pe calea integrării europene. După alegerile din iulie 2009 vreau să spun că am revenit pe făgașul normalității. Am urmărit mai multe acțiuni, vizite de tot felul la toate nivelurile care au arătat că revenim la o agendă pragmatică, aș spune eu, o agendă europeană în primul rând, la o deschidere. Pe dimensiunea parlamentară eu pot să vă spun că avem o relație foarte bună. Avem și un protocol de cooperare între Parlamentul de la Chișinău și Parlamentul României. Iată, intenționăm în viitorul apropiat să creăm și o comisie comună pentru integrare europeană, fapt care ne va permite să avem o platformă de discuții, în primul rând, ca să putem profita de experiența României, dacă vorbim de armonizarea legislativă. Profităm și de faptul că acquis-ul comunitar este deja tradus în limba română. Sigur că în afară de acest element tehnic, armonizarea legislației, unde, de fapt, sunt implicați și experții din secretariatele generale ale legislativelor, dar în afară de acest lucru este nevoie și de un lobby în contextul european, în capitalele europene. Aici noi profităm și de sprijinul europarlamentarilor români. Chiar săptămâna trecută am fost la Bruxelles și m-am întâlnit cu mai mulți dintre ei și pot să vă asigur că există această deschidere mare, există această dorință de a ne sprijini. Este importat să avem și noi foarte bine fixate prioritățile, ca să știm cum să profităm de această deschidere. Eu cred în posibilitățile de cooperare și bilaterală, și trilaterală, împreună cu Ucraina, în privința identificării unor proiecte și din fondurile europene. Sunt niște proiecte de perspectivă pe care noi trebuie să le utilizăm și cred asta este de fapt calea normală de dezvoltare a unor relații între cele două țări, între România și Republica Moldova.

R: Deschidere și pragmatism, așa aș concluziona în urma acestui dialog cu invitatul nostru de astăzi, domnul Igor Corman, președintele Comisiei de politică externă și integrare europeană din Parlamentul Republicii Moldova.


23 martie 2011